Hem Leder översikt

Vandringsled Gravmyrberget

(Ängebo- Gravmyrberget)

Länk vägbeskrivning/ karta

Vandring från gamla kiosken i Ängebo Bilar går att parkera vid ett hus ca 50 m upp där leden startar. Leden går förbi några hus innan den svänger in till höger efter en traktorväg, följer traktorvägen ca 100 m, viker av till höger och följer en mycket fin stig svagt uppför i ett underbart fint landskap med gammal blandskog.

Efter ca 1 km passerar man en skogsbilväg efter den svänger leden av till höger Här finns ett fångstgropsystem. Leden går parallellt med vägen innan den viker av till vänster och där börjar den branta delen av leden. På basvägen uppför berget har man en gång i tiden kört timmerlass med häst. Gå försiktigt och se noga efter vart du kliver ner annars är risken stor att du kan ramla och göra dig illa.

Väl uppe på berget får man njuta av den vackra utsikten, eventuellt göra upp en eld och kanske koka kaffe eller grilla en korv. Eldning sker endast på iordningställd eldplats och på egen risk.

Tänk på brandrisken, släck elden när ni lämnar platsen